יום שלישי, 29 ביולי 2008

The Importance of Parent Involvement in Education

בתמונה: הורים שותפים לפרויקט אקולוגי - הפחתת השימוש בשקיות ניילון ומעבר לתיקי בד.

חשיבות מעורבות ההורים בלמידה :

מעורבות ההורים בלמידה נחקרת רבות בעשורים האחרונים, ישנן עדויות רבות המראות כי מעורבותם של ההורים בלמידה תורמת הן להישגיו הלימודיים של התלמיד והן להתפתחותו הרגשית ואף החברתית , Lunts)2003 ; Pomerantz,2007) כמו גם לגישה והתנהגות חיובית יותר . דבר זה נכון הן אצל ילדי לבנים הן אצל ילדי המיעוטים הן אצל בנים והן אצל בנות(Jeynes ,2005).



National center for education statistics (1998) ציינו לאור ממצאיהם כי חינוך ברמה גבוהה לא יכול להיות מושג ללא מעורבות אקטיבית של ההורים.



Pomerantz (2007) ציין כי במדיניות החינוכית הציבורית ישנה מטרה מרכזית להגביר את מעורבות ההורים בחינוך. הוא מבדיל בין שני סוגים של מעורבות הורים:


· מעורבות מבוססת בי"ס , כגון: השתתפות באסיפות הורים , שיחות עם המורים, חברות בוועד ההורים, מתן הרצאות לתלמידים, התנדבות בביה"ס , השתתפות באירועים בביה"ס וכדומה.


· מעורבות הורים מבוססת בית ,כגון: עזרה בהכנת שעורי בית, שיחה עם הילד אודות הנעשה בביה"ס , יצירת מקום שקט בבית לילד כדי ללמוד, העברת הערך של חשיבות ההצלחה בלימודים, פעילות אינטלקטואלית: קריאת ספרים יחדיו, הליכה למוזיאונים, לספריה, להצגות , וכדומה.



Lunts (2003) מציין את חשיבות הקשר הדו-סטרי בין בית הספר להורים, התורם הן לביה"ס והן להורים. קשר דו-סטרי תורם למעורבות ההורים בלמידה ולהישגי התלמידים.


הורים רבים מתקשים להיות מעורבים בחינוך ילדיהם מסיבות שונות: ההורים אינם חשים בנוח לדבר עם מורים , אינם סבורים שיקשיבו ויגיבו לדאגות שהם מעלים, מפגש עם מורה מעלה תחושות שליליות , טרודים מאוד בעבודה שלהם במיוחד בשעות הלימודים,חוסר זמן של ההורים, קשיים בנגישות (טיפול בתינוקות,אין מכונית...) ,קשיי שפה, חוסר זמן של צוות ביה"ס, חוסר ידע מצד צוות ביה"ס כיצד לערב את ההורים,חוסר יכולת של ההורים לעזור בשעורי בית הנובע מחוסר ידע, הבדלי תרבות בין ההורים לצוות ועוד.

אין תגובות: